Zapraszamy do lektury wywiadu z Janem Kozaczukiem

Zapraszamy do lektury wywiadu z Janem Kozaczukiem

Luca Porfido / UOZZART.COM

Jan, jak układała się Twoja współpraca z Luisą Mariani, reżyserką filmu „Maree della memoria” – „Tides of memory”?

Luisa Mariani znalazła wiele powiązań między moją sztuką (monodram) pt. ,,Na Pniu”, którą widziała w Rzymie, a filmem, który planowała nakręcić. Postanowiła więc skontaktować się ze mną. „Tides of memory” – podejmuje temat skrajnej pamięci: zbiorowej i indywidualnej poprzez przeplatające się dialogi i mikro-historie. Mój spektakl teatralny o „nałogach” w pamięci, zatytułowany „Na pniu…”, to przymus ożywienia emocji i faktów z przeszłości.

Luisa Mariani oprócz tego, że jest reżyserką, jest także aktorką i wystąpiła z tobą w jednym z wiodących epizodów w filmie. Jak się z nią pracowało?

Film jest podróżą pamięci przez prolog i sześć aktów emocjonalno-sensorycznych. W akcie trzecim, zatytułowanym „Wiesz o geranium”, reżyser oddaje się poezji pamięci, kolejnemu filarowi, na którym spoczywa pamięć wszystkich. Sennie mi opowiada – autorowi i tłumaczowi monologu na temat siły pamięci, o jej szczęśliwych wakacjach jako nastolatki na włoskiej wyspie Ischia. Chwili wciąż obecnej w jej życiu, w odwiecznym poszukiwaniu „miejsca, w którym świątynia miałaby sens”. A ja nie mogę wyrazić podkreślam mojej konieczności potrzeby życia poza wieczną teraźniejszością, na którą skazuje nas ,,ratyfikacja dobra” przez nasze społeczeństwo . Praca z nią wzbogaciła mnie emocjonalnie i zawodowo.

Jan, jaka jest twoja więź z Włochami?

Współpracuję w Rzymie z profesjonalną agencją aktorską o nazwie Film Studio effe, jak również od 15. lat promuję sztukę Marco Angeliniego i innych włoskich artystów we Włoszech i w Polsce. Luisa Mariani jest miłośniczką sztuki współczesnej. Współpracowała z kilkoma polskimi autorami, dlatego nasze spotkanie było nieuniknione.

Co przyniósł ci ten udział w filmie?

Oprócz wzbogacenia emocjonalnego i zawodowego, jak powiedziałem wcześniej, z pewnością ogromną satysfakcję, gdyż „Tides of memory” został ogłoszony zwycięzcą i zdobył główną nagrodę za najlepszy film krótkometrażowy na Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Nowym Yorku w lipcu 2020 r.

Czy myślisz o innych projektach filmowych z Luisą Mariani?

Jest projekt, który właśnie został naszkicowany. Jednak, jako że jest w fazie roboczej, nie mogę o tym szerzej mówić.

Chciałbyś, żeby ten film był pokazywany w Polsce?

Bardzo chciałbym. ,,Tides of memory” odzwierciedla ironię czasu, w krótktotrwałości pamięci, nawet w zapomnieniu. Temat ten jest przewodni w twórczości włoskiego malarza artysty Marco Angeliniego. To hołd dla wiecznego miasta, który jest osadzony między pamięcią zbiorową i pamięcią indywidualną, a dzisiejszą wieloetnicznością. Chciałbym, żeby Polacy obejrzeli ten film. Wiem, że reżyser pracuje nad tym, aby tak się stało!

Film dokumentalny „Flussi e Riflussi” jest w trakcie realizacji. Możesz nam coś powiedzieć?

W filmie fabularnym „Flussi e Riflussi” powracają prawie wszyscy bohaterowie z „Maree della memoria”. To międzynarodowa obsada składająca się z 20. czołowych aktorów. Powracają, by żyć w Rzymie pomiędzy „Triumfami i lamentami”. Podobnie jak w ikonograficznej historii Williama Kentridge’a, inspiratora filmu, który namalował wstyd Rzymu na ścianie muru przeciwpowodziowego jednego z brzegów Tybru, między Ponte Sisto a Ponte Mazzini. Wśród nich znajdował się papieski edykt przeciwko Żydom z 1555 r., Papieża Pawła IV i jego triumfy, takie jak w kinie Felliniego. Na pewno nie mogę zdradzić narracji, ale mogę powiedzieć, że w filmie są tak palące historie i problemy, że warto je zobaczyć i poznać.

Hymn ku pamięci …

Film krótkometrażowy Luisy Mariani pokazuje, że jeśli nawet w toku historii wszystko podlega przemianom, wrażliwość artystycznego spojrzenia może celebrować jej głęboki i nieśmiertelny sens emocjonalny. W ten sposób powraca jej obraz, który choć podlega regułom czasu, deklaruje jej odwieczną miłość do królowej istnienia jaką jest Pamięć. „Przypływy pamięci” to hymn na temat ludzkiej potrzeby istnienia i tchnięcia sensu w życie, ujawniania go i przywoływania z historii człowieka indywidualnego i zbiorowego.

Link włoski:
https://uozzart.com/2021/04/12/maree-della-memoria-la-fragile-vita-del-ricordo-in-un-corto

Link polsko -wloski:
https://naszswiat.it/polacy-we-wloszech/wywiad-z-janem-kozaczukiem-na-temat-wloskiego-filmu-z-jego-udzialem-nagrodzonego-best-award-na-festiwalu-w-nowym-jorku

Link e-teatr.pl:
https://e-teatr.pl/wywiad-z-janem-kozaczukiem-na-temat-wloskiego-filmu-z-jego-udzialem-nagrodzonego-best-award-na-festiwalu-w-nowym-jorku-10960

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Powiązane artykuły

Już po raz trzydziesty trzeci Teatr Polskiego Radia przyznał nagrody za wybitne kreacje aktorskie oraz uhonorował osoby szczególnie zasłużone dla radiowej sceny. Prestiżowe statuetki otrzymali: Barbara Zielińska, Artur Barciś, Marek Barbasiewicz oraz Wojciech Marczewski. Podczas gali wyróżnieni zostali również debiutujący w Teatrze Polskiego Radia twórcy: Elżbieta Nagel, Jędrzej Hycnar, Ewa Małecki, Martyna Quant i Grzegorz Łapiński.

Związek Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenie
Al. Ujazdowskie 45
00-536 Warszawa
pon. – pt.: 9.00 – 17.00
e-mail: zasp@zasp.pl

Copyright © 2020 Związek Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenie. All Rights Reserved.

Webdesign by Pink Design