Posiedzenie nr 43 / kadencji 2021-2024 w trybie stacjonarnym
Posiedzenie kwartalne z Przewodniczącymi Sekcji i Oddziałów ZASP
7 października 2024r.
W dniu 7 października 2024 r. o godz.11.00 Zarząd Główny ZASP spotkał się na 13. posiedzeniu w 2024 r., zwołanym przez Prezesa ZG ZASP, w trybie stacjonarnym. Uczestniczyli w nim członkowie ZG ZASP, przedstawiciele GKR ZASP, Przewodniczący Kapituły Członków Zasłużonych, Przewodniczący Sekcji i Oddziałów ZASP, Dyrektor Generalny Biura ZASP, Dyrektor ds. Organizacyjnych Biura ZASP, mecenas współpracującej z ZASP kancelarii prawnej z Warszawy, pracownik biura ZG ZASP, pracownicy działu ds. komunikacji ZASP. Posiedzeniu przewodniczył Prezes ZASP, który po przywitaniu otworzył obrady. Stwierdził prawidłowość zwołania posiedzenia i zdolności do podejmowania Uchwał, po czym Zarząd przyjął dwuczęściowy porządek obrad.
Część I.
Prezes, w ramach informacji, omówił istotne zagadnienia, z którymi zmaga się stowarzyszenie od WZD, które odbyło się w czerwcu 2024 r. Zagadnienia ogólnie dotyczyły prawnych aspektów związanych z Telewizją Polsat i wynikających z nich zobowiązań. Przedstawił problemy finansowe ZASP, wynikające między innymi z sytuacji dot. trudności z wyegzekwowaniem przez ZASP należnych środków finansowych od TVP S.A. W odniesieniu do trudnej sytuacji finansowej, wymienił szereg działań prawnych podejmowanych przez ZASP poprzez zaangażowane kancelarie prawne, które wykonują dla ZASP odpowiednie czynności w dochodzeniu należnych ZASP praw.
W sprawie remontu w siedzibie ZASP, Prezes poinformował o pracach już wykonanych oraz zakresie robót, które pozostały jeszcze do realizacji, zależnych również od kondycji finansowej ZASP.
W ramach informacji Prezesa, pełnomocnik ZG ds. DAW, przekazała raport dotyczący zajętości miejsc przez pensjonariuszy w DAW. Aktualnie sytuacja uległa poprawie, dzięki nieustannym staraniom o pozyskanie nowych pensjonariuszy na wakujące miejsca, również przyjęciu osób na warunkach komercyjnych. Efektem jest pełne obłożenie miejsc, dzięki temu zapobiegnie to dalszej stracie finansowej ponoszonej przez ZASP z tego tytułu. Został też ogłoszony ponownie konkurs na Dyrektora DAW.
W kwestii próśb o udzielanie patronatów ZASP, Prezes zwrócił uwagę na zbyt późne występowanie do Zarządu przez ubiegające się o nie podmioty. Natomiast, przyznane już patronaty nie zawsze realizowane są zgodnie z wymogami ZASP.
Poruszane były liczne problemy występujące w obszarze SKE tj. składania wniosków, proponowanych wysokości świadczeń przez Komisję ds. SKE, rozliczeń końcowych z przyznanych środków. Pojawiające się napięcia w tym obszarze, Zarząd stara się rozwiązywać na bieżąco. Prezes podkreślał, że za prawidłowe kierowanie sprawami dot. SKE i skutki finansowe odpowiada Zarząd. Komisja ds. SKE powinna sprawdzać bardzo wnikliwie całą procedurę i prawidłowość rozliczeń z przyznanych środków. Prezes nadmienił też o wprowadzeniu zmian do Regulaminu SKE oraz szczegółowych warunków, w związku z tym wynika potrzeba przedstawienia poprawek do Statutu ZASP.
Mecenas kancelarii prawnej wyjaśniał podstawy prawne dotyczące wypłaty tantiem. Informował o prowadzonych negocjacjach w kwestii zawierania umów oraz przedstawianych propozycji dot. sposobu naliczania wynagrodzeń, przygotowywane są propozycje tabel.
Po omówieniu przedstawiciele Sekcji zadawali pytania w kolejności zgłoszeń. Od Sekcji Estrady była prośba o wcześniejsze przesyłanie materiałów na zebranie. Na zapytania ws. kin, wyjaśnień udzielał mecenas kancelarii prawnej, informując o udostępnieniu linku dostępności do materiałów. Padały zapytania ws. Regulaminu SKE i przyjętego kierunku zmian. Zgłaszane były uwagi i zapytania ws. procedur dot. składania wniosków na odznaczenia resortowe i państwowe. Udzielane były wyjaśnienia w tym zakresie przez przewodniczącego Komisji ds. Odznaczeń. Przewodniczący Sekcji Reżyserów poruszał sprawę regulaminów Sekcji i egzaminów eksternistycznych w ZASP, na które odpowiedzi udzielał Prezes. Kolejne pytania dot. umów z Polsatem, sprawy zmiany zapisów w Regulaminie Fundacji Artystów Weteranów. Wyjaśnień udzielał Prezes ZASP i Prezes Fundacji Artystów Weteranów. Wyrażona została prośba o przekazanie przedstawionego wniosku formalnego ws. zmian statutu Fundacji do Rady Fundacji. Złożono prośbę do Komisji Inkasa i Repartycji o przygotowanie materiału poglądowego dla członków dot. podpisywania umów (przygotowania instrukcji w celu unikania podpisywania umów z niekorzystnymi dla uprawnionych zapisami w umowach) Przewodniczący Kapituły Członków Zasłużonych zwrócił się do Przewodniczących Oddziałów z prośbą o składanie wniosków do Kapituły, wraz z rekomendacją osób, którym miałby zostać nadany status Członka Zasłużonego.
Dyrektor Generalny poinformował o sytuacji finansowej ZASP. Omówił wykonanie budżetu za pierwsze półrocze 2024r., przedstawiając dane liczbowe i procentowe tego wykonania w stosunku do założeń. Omówił wysokość przychodów i poziom strat w poszczególnych sektorach tego planu. Generalnie podsumował, że trudna sytuacja wynika z braku należnych wpływów od TVP S.A. Zarząd kilkakrotnie na spotkaniach roboczych pochylał się nad tym problemem, szukając alternatywnych rozwiązań dla zachowania stabilnej sytuacji finansowej ZASP. Wprowadzone rozwiązania dają szansę na przetrwanie do końca roku 2024r. Dodatkowo wprowadzono dyscyplinę wydatków biurowych, zawieszono premie i nagrody oraz ograniczono inne wydatki. Przy założeniu, że TVP S.A. będzie realizować swoje zobowiązania, sytuacja powinna się stabilizować. Zarząd Główny podjął decyzję o zawieszeniu pobierania diet do końca 2024r. Kwestia finansowa dla Oddziałów nie ulegnie zmianie, nie ma zagrożenia dla funkcjonowania biur w Oddziałach. W sprawie tzw. DPT w Skolimowie, Dyrektor wyjaśniał, że brak aktualnie środków na realizację projektu – dot. powstania centrum rehabilitacji dla artystów. W sprawach bieżących odniósł się do kwestii remontu I piętra, oceniając zaawansowanie prac i sygnalizował o dodatkowych pojawiających się przeszkodach w trakcie realizacji. Z konkluzji wynikało, że na spotkania świąteczne 2024r. będzie już udostępniona do dyspozycji członków część reprezentacyjna na I-piętrze. Informował o ogłoszeniu II naboru kandydatów ubiegających się o stanowisko Dyrektora DAW, o zakresie wymogów ustawowych i szerokim zakresie zgłoszeń. Dyrektor Generalny przedstawił również analizę kosztów związanych z utrzymaniem DAW i dużym 70% wpływem na te koszty wynagrodzeń pracowników.
Pełnomocnik ds. DAW złożyła raport, informując o 100% wypełnieniu miejsc w DAW i podejmowanych staraniach o utrzymanie tej zajętości na aktualnym poziomie oraz o prowadzonej weryfikacji osób aplikujących o umieszczenie w DAW.
Został zgłoszony wniosek do p. Dyrektora Generalnego o zabezpieczenie większych środków na cele organizacyjne dla Sekcji w budżecie na 2025r.
Dyrektor ds. organizacyjnych omówiła prace związane z przygotowaniami do LXVI WZD, w tym harmonogram działań dotyczących procesu wyborczego delegatów w poszczególnych sekcjach, zakończonego podczas Plenarnych Zebrań Sekcji zgodnie z terminami podanymi w grafiku. Przedstawiła projekt kolejności zebrań wyborczych wyłaniających delegatów. Do końca października 2024r. musi zostać zatwierdzony Regulamin Plenarnego Zebrania Sekcji. W dalszej części posiedzenia, Dyrektor przedstawiła informację dot. zmian w Funduszach SKE. Zmiana dotyczy naboru wniosków tylko 1- raz w roku. Natomiast ZG ZASP zabezpieczy środki z funduszu na wydarzenia cykliczne dotyczące I kwartału 2025r. Dyrektor wystąpiła z prośbą o nadsyłanie informacji do końca października 2024r. tj. zgłaszaniu cyklicznych wydarzeń realizowanych i finansowanych z Funduszu SKE w I kwartale 2025r. W tym temacie zadawane były pytania z sali. Dyrektor w odpowiedzi poinformowała, że planowany przez ZASP zakup systemu punktacyjnego do oceny wniosków jest drogi i aktualnie nie ma środków na jego zakup. Natomiast jest w opracowaniu ocena wartości merytorycznej na mniejsze i większe wnioski. Przy ocenie projektów pod uwagę będzie brany również wkład własny. Szczegółowe warunki są w trakcie opracowywania. Dyrektor zwróciła również uwagę, przypominając zebranym o umieszczaniu logo ZASP zgodnie z zasadami w celach identyfikacyjnych i celach wizerunkowych.
Sekretarz ZG poinformowała, że Sprawozdanie ZG ZASP za II kwartał 2024r. czeka na zatwierdzenie przez Zarząd, będzie rozesłane do Sekcji i Oddziałów po zatwierdzeniu.
Zespół ds. wizerunku wyraził podziękowania dla członków Sekcji i Oddziałów za zaangażowanie i aktywność przy podjętej przez ZASP batalii o dobre zmiany przy nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Osiągnięty w tym zakresie sukces jest wspólną zasługą całego stowarzyszenia. Sprawa dot. wprowadzenia tzw. definicji pozostaje otwarta i jest w dalszych planach działań ZASP. Trwają negocjacje na różnych polach dot. wyegzekwowania przez ZASP należności.
W sprawach różnych, wolnych głosach i wnioskach podnoszono kwestie poza porządkiem obrad. Dopytywano o szczegóły związane z pracami remontowymi, o terminy, wycenę, środki finansowe na dalsze prace wykończeniowe itp. Po wyczerpaniu zagadnień dotyczących I części tego posiedzenia zarządzona została przerwa do dnia 16 października 2024r.
Czas trwania I części posiedzenia ok, 5 godz., w tym przerwa.
Część II posiedzenia z dnia 7 października 2024 r. wznowionego po przerwie.
W dniu 16 października 2024r. o godz. 10.00, zostały wznowione obrady Zarządu (w trybie zdalnym). W spotkaniu uczestniczyli członkowie ZG ZASP, przedstawiciele GKR, Dyrektor Generalny ZASP, Dyrektor ds. Organizacyjnych, mecenas kancelarii prawnej z Warszawy, w zastępstwie pracownik – specjalista ds. sekretariatu w zakresie repartycyjnym. Stwierdzono prawidłowość zwołania posiedzenia i zdolność do podejmowania uchwał. Realizowano porządek obrad dotyczacy II części posiedzenia. Obradom przewodniczył Prezes ZASP. Po krótkiej relacji Prezesa dot. spraw bieżących i związanych z nimi aktywnościami, Dyrektor Generalny, krótko odniósł się do bieżącej sytuacji związanej z remontem I piętra, która była już obszernie omawiana w I części posiedzenia. Następnie informacje przekazywała Sekretarz ZG ZASP.
Sekretarz odniosła się do pilnej potrzeby zatwierdzenia przez Zarząd Sprawozdania ZG za II kwartał 2024r. Przypomniała o terminach i ustaleniach w tym zakresie. Postawiła też wniosek o terminowe nadsyłanie przez członków Zarządu swoich opracowań dotyczących aktywności indywidualnych, poza przydzielonymi obowiązkami, do zamieszczenia w sprawozdaniu ZG za III kwartał 2024r. w nieprzekraczalnym terminie do 4 listopada 2024r., który zaproponował Prezes. Członkowie Zarządu jednogłośnie zaakceptowali wniosek z podanym terminem.
W dalszej części posiedzenia, Sekretarz ZG ZASP omówiła bieżącą korespondencję, wymagającą decyzji i pisemnych odpowiedzi. Omówione zostało pismo GKR dotyczące remontu klubu SPATiF. Po dyskusji, udzieleniu wyjaśnień obecnym na posiedzeniu przedstawicielom GKR, ustalono, że należy jeszcze raz przeanalizować umowę i zaktualizować dotychczasowe jej zapisy. Omawiano pismo Oddziału we Wrocławiu w sprawie podziału nagrody finansowanej ze środków SKE. Ustalono, że w tej sprawie przygotowana zostanie uchwała. Rozpatrzono prośbę w sprawie wniosku do MKiDN w programie „ Promocja Kultury Polskiej na świecie 2025”- decyzja podjęta zostanie w drodze uchwały. Przyjęto informację z Oddziału ZASP w Warszawie o wycofaniu wniosku z SKE w sprawie warsztatów antymobbingowych i zwrocie przyznanych środków. Rozpatrzono pismo od Zarządu Sekcji FSiTTv w sprawie znajdujących się w umowach zapisów dotyczących zrzeczenia się przez artystów prawa autorskiego czego skutkiem jest brak prawa do tantiem. Pismo od Sekcji Dubbingu z propozycją kandydata do Komisji inkasa i repartycji zostało wstrzymane z zatwierdzeniem przez Zarząd do czasu decyzji i wskazania osoby przez Oddział w Warszawie
Zarząd zapoznał się również z pisemnym- apelem wystosowanym przez mieszkańców DAW w sprawie problemów z ogrodzeniem w DAW. Dyrektor Generalny podjął się interwencji w tej sprawie.
W sprawach różnych, wolnych głosach i wnioskach, członkowie Zarządu poruszali tematy dotyczących toczących się i niezakończonych spraw związanych ze zwrotem przez beneficjentów, pobranych i nierozliczonych środków do Funduszy SKE. Wnoszono też wewnętrzne sprawy organizacyjne, dokonywano ustaleń dot. prac Zespołu ds. wizerunku. Złożony został wniosek w sprawie uzupełnienia Regulaminu udostępniania dokumentów o zapis dotyczący udostępniania notatek służbowych. Przedstawiono również informację w sprawie ogłoszeń konkursów i będących już w toku na stanowiska dyrektorów teatrów i instytucji kultury. Rozmawiano również na temat planowanych uroczystości jubileuszowych dotyczących członków ZASP, również ważnej kwestii dotyczącej pojawiających się doniesień o stosowanych praktykach, noszących znamiona mobbingu, także uporczywego nękania pracowników. Zgłoszona została inicjatywa zorganizowania pomocy prawnej przez ZASP dla członków zgłaszających taką potrzebę. Zgłoszono też wniosek o powołanie w ZASP komórki interwencyjnej (zespołu ds. interwencji i pomocy prawnej członkom ZASP).
Dyskutowano nad potrzebą prowadzenia monitoringu związanego z realizacją działań przez beneficjentów, którym przyznano patronaty ZASP.
Ustalono na 21 października 2024r. termin spotkania Komisji ds. Odznaczeń.
Na tym posiedzenie zakończono. Czas trwania drugiej części posiedzenia to ok. 4 godzin z krótką przerwą.
Sekretarz ZG ZASP
Urszula Drzewińska