Posiedzenie nr 41 /2024, kadencji 2021-2024 w siedzibie ZASP
3 września 2024 r.
W dniu 3 września 2024 r. o godz. 10:30 Zarząd Główny ZASP spotkał się na 11. posiedzeniu w 2024 roku, zwołanym przez Prezesa, w siedzibie ZASP. W posiedzeniu uczestniczyli członkowie ZG ZASP, przedstawiciel GKR ZASP, Przewodniczący Kapituły Członków Zasłużonych, Dyrektor Generalny ZASP, Dyrektor ds. organizacyjnych Biura ZASP, mecenas współpracującej z ZASP kancelarii prawnej z Warszawy, mecenas kancelarii prawnej z Krakowa oraz pracownik Biura ZASP. Posiedzeniu przewodniczył Prezes ZASP, który po przywitaniu uczestników otworzył obrady. Po stwierdzeniu prawidłowości zwołania posiedzenia oraz zdolności do podejmowania uchwał, Zarząd przyjął porządek obrad.
Zgodnie z porządkiem obrad przedstawiono aktualny stan prawny OZZ-ZASP po działaniach i kampanii ZASP dotyczącej nowelizacji Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Dyrektor Generalny poinformował o wejściu ustawy w życie z dniem 20 września 2024 r. oraz o korzystnych dla członków ZASP zapisach, które zostały wprowadzone do ustawy w wyniku prowadzonej przez ZASP batalii. Wskazał również na konieczność podjęcia kolejnych działań przez dział prawny i dział repartycji, w tym: wystąpienie o wypłatę wynagrodzeń, opracowanie i przedstawienie propozycji tabel do zatwierdzenia oraz określenie zasad korzystania i zawierania umów z użytkownikami. Poinformował także o planowanym na 16 września 2024 roku spotkaniu dyrektorów OZZ.
Niezbędne elementy oraz sugestie do opracowania strategii krótko- i długofalowej przedstawili kolejno mecenasi współpracujących z ZASP kancelarii z Warszawy i Krakowa. Ustalono taktykę dalszych działań, sposób podejścia do przedstawionych zagadnień oraz zalecenia dotyczące przeprowadzenia prac analitycznych przy tworzeniu stawek. Dokonano podziału zadań między mecenasów kancelarii prawnych. Odbyła się dyskusja, podczas której członkowie Zarządu zadawali pytania. Zespół ds. wizerunku zadeklarował przygotowanie kolejnej kampanii.
Prezes przedstawił następnie informację o działaniach i pracach prowadzonych między posiedzeniami Zarządu (od 7 sierpnia do 3 września 2024 r.). W tym okresie spotkał się ze związkami zawodowymi i pracownikami teatru w Zabrzu, w obecności Wiceprezes (9 sierpnia 2024 r.). Odbył także rozmowy z pełniącą obowiązki dyrektora teatru oraz z panią Prezydent, aby wyjaśnić i uspokoić napiętą sytuację. W wyniku tych działań, spotkań i rozmów, kryzys został zażegnany, a teatr oraz jego pracownicy zostali uratowani.
Prezes odbył również spotkanie z Alanem Anderszem (12 sierpnia 2024 r.). W ramach poszukiwań dyrektora do DAW oraz pomocy dla ZASP, spotkał się z Marszałkiem Województwa Mazowieckiego i Dyrektorem Waldemarem Kulińskim (19 sierpnia 2024 r.). Ponadto uczestniczył w spotkaniu departamentu Szkolnictwa Wyższego MKiDN w sprawie egzaminów eksternistycznych. Na chwilę obecną nie ma warunków sprzyjających uzyskaniu zgody na powierzenie jakiejkolwiek organizacji przeprowadzania egzaminów eksternistycznych i nadawania uprawnień zawodowych.
W siedzibie ZASP odbywały się spotkania i narady dotyczące bieżących spraw organizacyjnych, prawnych i finansowych z udziałem osób odpowiedzialnych merytorycznie. Prezes poinformował o korzystnym wyroku sądu w sprawie podatku VAT (dotyczy sprzedaży działki w Domanicach). Przedstawił również relację z udziału w otwarciu Teatru Kubuś w Kielcach po zakończonym remoncie.
Członkowie Zarządu odnieśli się do informacji przedstawionych przez Prezesa, dopytując o szczegóły prowadzonych rozmów dotyczących zgody na przeprowadzanie egzaminów eksternistycznych. Sugerowali również rozważenie innego rozwiązania, opierając się na Polskiej Ramie Kwalifikacyjnej.
Sekretarz przedstawiła w porządku obrad sprawy dotyczące ustalenia terminu kwartalnego posiedzenia Zarządu z Przewodniczącymi Sekcji i Oddziałów ZASP, które zaplanowano na 7 października 2024 r. o godz. 11:00. Omówiono również pisma skierowane do Zarządu Głównego ZASP w sprawach: przyjęcia wyjaśnień i uwzględnienia rozbieżności w raporcie końcowym SKE, prośby o zmianę harmonogramu oraz prośby o dalsze procedowanie wniosku. Kolejne kwestie dotyczyły pokrycia części kosztów z funduszu pogrzebowego oraz patronatów nad wydarzeniami: „ART. EVA”, Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz premierą płyty „Tańczymy”.
Następnie Sekretarz poruszyła temat nierozliczonych wniosków z funduszy SKE za 2023 r. oraz prowadzonej korespondencji z trzema beneficjentami, w celu podjęcia przez Zarząd decyzji w tych sprawach. Poinformowała również o przygotowaniu projektu Sprawozdania Zarządu Głównego ZASP za II kwartał 2024 r., a także o ponownym złożeniu wniosków Oddziału Wrocławskiego w sprawie nadania odznaczeń. Przedstawiła również inne sprawy interwencyjne zgłaszane przez członków ZASP, które wymagają wyjaśnienia i opinii Zarządu.
Przeprowadzono dyskusję na temat nierozliczonych środków z Funduszy SKE za 2023 r. W debacie głos zabrali Prezes, Wiceprezes, pełnomocnik Zarządu Głównego ds. SKE oraz inni członkowie Zarządu, oceniając sytuację oraz żądając od beneficjentów zwrotu należności wynikających z umów, wyznaczając jednocześnie termin zwrotu.
Następnie informacji udzieliła członkini Zarządu ds. Skolimowa. Wskazała na znaczną poprawę w obłożeniu miejsc przez pensjonariuszy Domu Artystów Weteranów – obecnie na 50 miejsc zajętych jest 48. Poinformowała także o procedurze rekrutacyjnej na stanowisko Dyrektora ZASP, w tym o naborze zgłoszeń i ustaleniach związanych z tym procesem. Podjęto decyzję o ponownym ogłoszeniu rekrutacji. Dodatkowo przekazała informację o zamiarze nabycia przez FAWSP urządzenia wielofunkcyjnego do rehabilitacji dla pensjonariuszy Domu Artystów Weteranów.
Dyrektor Generalny przedstawił Zarządowi Głównemu sprawozdanie z wykonania budżetu ZASP za pierwsze półrocze 2024 r. Po omówieniu tematu rozpoczęto dyskusję na temat bieżącej kondycji finansowej ZASP oraz możliwości znalezienia dodatkowych oszczędności w kosztach operacyjnych i innych wydatkach. Zwrócono uwagę na poważne problemy finansowe, wynikające z braku zaplanowanych wpływów należnych ZASP od TVP S.A., która jako płatnik nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań wobec organizacji.
Zarząd omówił również potrzebę podjęcia pisemnej interwencji w sprawie członka ZASP, którego zachowanie wobec pracowników ZASP uznano za naganne.
W wolnych głosach i wnioskach poruszano inne sprawy nieujęte w porządku obrad, dotyczące indywidualnych problemów członków ZASP, wymagających wsparcia ze strony stowarzyszenia. W związku z trudną sytuacją finansową ZASP zgłoszono propozycję zwołania dodatkowego zdalnego spotkania Zarządu, aby dokładniej przeanalizować możliwości finansowych rozwiązań oraz przyjąć warianty zapobiegawcze, mające na celu zminimalizowanie strat finansowych organizacji. Prowadzono dyskusje, zadawano pytania i przekazywano informacje. Posiedzenie zakończono po wyczerpaniu wszystkich tematów.
Czas trwania posiedzenia ok. 5.30 godz., w tym dwie krótkie przerwy.
Sekretarz ZG ZASP
Urszula Drzewińska