Nagroda im. Andrzeja Nardellego za najlepszy debiut aktorski przyznawana jest
od roku 1999. Idea zrodziła się z potrzeby promowania młodych, utalentowanych aktorów, którzy nagradzani za role w przedstawieniach dyplomowych znikali niejako z pola widzenia pedagogów i krytyków tuż po wręczeniu dyplomu.
Patronem nagrody został nie bez powodu zapamiętany jako młody, utalentowany wrażliwy, o świetnych warunkach artysta, którego błyskotliwą karierę w wieku 25 lat przerwała tragiczna śmierć. Andrzej Nardelli zadebiutował w sezonie 1968/69, na scenie Teatru Narodowego w Warszawie rolą Orcia w „Nie-Boskiej Komedii” Zygmunta Krasińskiego w reżyserii Adama Hanuszkiewicza. Do historii polskiego teatru przeszedł rolą Kordiana graną także na scenie Teatru Narodowego. W latach 1964-68 studiował na Wydziale Aktorskim PWST w Warszawie. W ciągu czterech lat zagrał wiele trudnych ról m.in. w sztukach: „Becket albo honor Boga”, „Śluby panieńskie”, „Hamlet”, „Beniowski”.
Dopełnieniem finansowej nagrody Sekcji Krytyków ZASP jest grafika oraz rzeźba „Złoty Dziób”, ufundowane przez dyrekcję Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych im. T. Makowskiego w Łodzi. Autorką prototypu rzeźby jest absolwentka szkoły Abigail Frączek, a corocznym wykonawcą konkretnego „dziobaka” – nauczycielka rzeźby Tatiana Kamińska.
za rolę Alexandra w spektaklu „Fanny i Alexander” Ingmara Bergmana w reżyserii Justyny Celedy, w Teatrze Współczesnym w Szczecinie
za rolę DI w spektaklu „Raz-Dwa-Raz. A na co nam dobroć?” według „Cmentarzyska samochodów” Ferdnando Arrabala w reżyserii Andrzeja Dziuka, w Teatrze im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem
nominacja
nominacja
za rolę Kasandry w „Odprawie posłów greckich” Jana Kochanowskiego
w reżyserii Szymona Kaczmarka, na scenie Teatru im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze
wyróżnienie za rolę w spektaklu „Przesilenie” Davida Greiga’a i Gordona Mcintyre’a w reżyserii Anny Gryszkówny na scenie Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu
za rolę Julii w spektaklu „Romeo i Julia” Wiliama Szekspira w reżyserii Marcina Hycnara na scenie Teatru im. Juliusz Słowackiego w Krakowie
nominacja
nominacja
za rolę Lei w spektaklu „Dybuk” w reżyserii Mai Kleczewskiej na scenie Teatru Żydowskiego im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie
wyróżnienie za rolę w spektaklu „Kabaret warszawski” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, w teatrze Nowym w Warszawie
za rolę Dory w spektaklu „Witaj, Dora” Lukasa Bärfussa, w reżyserii Krzysztofa rekowskiego, w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu
za rolę Maniusi/Krysi Traktorzystki w spektaklu „Niech no tylko zakwitną jabłonie” Agnieszki Osieckiej, w reżyserii Wojciecha Kościelniaka w Teatrze Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie
za rolę Jennifer w spektaklu „W mrocznym mrocznym domu” Neila LaBute’a, w reżyserii Marcina Hycnara na Scenie Miniatura Teatru im. Juliusz Słowackiego w Krakowie
za rolę Marceli i Fabii w Przedstawieniu Lope de Vegi „Na niby – Naprawdę”, w reżyserii Andrzeja Dziuka w Teatrze im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem
za rolę Iriny w „Trzech siostrach” Antoniego Czechowa, w reżyserii Eweliny Pietrowiak w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
za rolę Martirio w „Domu Bernardy Alba” Federico Garcii Lorci, w reżyserii Magdaleny Miklasz w Teatrze Nowym im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu
za rolę w monodramie „Marzenie Nataszy” Jarosławy Pulinowicz, w reżyserii Nikołaja Kolady w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi
za rolę Konstantego Trieplewa w spektaklu „Mewa” w reżyserii Gabriela Gietzkego na scenie Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach
za rolę Księżniczki Justyny w spektaklu „Rozmowy z Piotrem” autorstwa i w reżyserii Jana Nowickiego na scenie Teatru im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku
za rolę Jakuba w spektaklu „Bramy raju” Jerzego Andrzejewskiego w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej na scenie Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi
za rolę Marcela w sztuce „Next-ex” Juliusza Machulskiego w reżyserii Justyny Celedy na scenie Teatru Powszechnego w Łodzi
za rolę Piotra w spektaklu „Widnokrąg” wg powieści Wiesława Myśliwskiego, w reżyserii Bogdana Toszy na scenie Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
za rolę Abigail w „Czarownicach z Salem” Artura Millera w reż. Piotra Dąbrowskiego w Teatrze im Aleksandra Węgierki w Białymstoku
za rolę Isobel w sztuce Judith Thompson „Lew na ulicy” w reż. Mariusza Grzegorzka w Teatrze im. Jaracza w Łodzi
za rolę Anieli w „Ślubach Panieńskich” Aleksandra Fredry w reż. Jana Englerta na scenie Teatru Narodowego w Warszawie
za rolę Fuksa w „Kosmosie” Witolda Gombrowicza w reż. Jerzego Jarockiego na scenie Teatru Narodowego w Warszawie
za rolę Warwary w przedstawieniu „Biedni ludzie” Fiodora Dostojewskiego w reż. Stanisława Brejdyganta na scenie teatru Nowego w Łodzi
za rolę Carol w przedstawieniu „Oleanna” Davida Mameta
w reż. Kazimierza Brauna na scenie Teatru Nowego w Poznaniu
za rolę Soni w „Wujaszku Wani” Antoniego Czechowa w reż. Jacka Orłowskiego na scenie teatru im. Jaracza w Łodzi
za rolę Anusi w „Szkole żon” Moliera w reżyserii Jana Englerta na scenie Teatru Narodowego w Warszawie
za rolę Kobiety C w „Trzech wysokich kobietach” Edwarda Albee’go w reż. Rafała Sabary na scenie Teatru Nowego w Poznaniu
Związek Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenie
Al. Ujazdowskie 45
00-536 Warszawa
pon. – pt.: 9.00 – 17.00
e-mail: zasp@zasp.pl
Copyright © 2020 Związek Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenie. All Rights Reserved.
Webdesign by Pink Design