Posiedzenie nr 46/kadencji 2021-2025 w trybie stacjonarnym, w dniu 13 stycznia 2025 r.
W dniu 13 stycznia 2025r. o godz.11.00 odbyło się pierwsze posiedzenie Zarządu Głównego ZASP w roku 2025, zwołane przez Prezesa w trybie stacjonarnym. Uczestniczyli w nim członkowie ZG ZASP, przedstawiciele GKR ZASP, Przewodniczący Kapituły Członków Zasłużonych ZASP, Dyrektor Generalny Biura ZASP, Dyrektor ds. Organizacyjnych Biura ZASP, mecenas współpracującej z ZASP kancelarii prawnej z Warszawy, pracownik Biura Zarządu Głównego ZASP. Posiedzeniu przewodniczył Prezes ZASP, który po przywitaniu otworzył obrady, stwierdził prawidłowość zwołania posiedzenia i jego zdolność do podejmowania uchwał. Zarząd przyjął porządek obrad.
Prezes przedstawił informacje dotyczące swojej aktywności i prac na rzecz ZASP pomiędzy posiedzeniami Zarządu Głównego ZASP, tj. od 20 grudnia 2024 r. do 13 stycznia 2025 r. W tym okresie, z uwagi na święta i nowy rok, pracownicy oraz obsługa biura przebywali na urlopach wypoczynkowych.
Prezes poinformował o trwającym zamkniętym konkursie w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego na stanowisko dyrektora Teatru Narodowego oraz o wyborze kandydata na dyrektora Teatru Ochota. Odbył również konsultację z mecenasem kancelarii prawnej z Warszawy w sprawie przygotowania pisma przedsądowego dotyczącego zwrotu środków do Funduszy SKE.
Od 7 stycznia 2025 r. Prezes przebywał w szpitalu, jednak w bieżących sprawach ZASP pozostawał w kontakcie telefonicznym. W tym czasie kontaktował się także z mecenasem kancelarii prawnej z Krakowa w sprawie zawarcia umowy oraz innych kwestii wymagających uzgodnień. Ponadto, Prezes wspomniał o przekazaniu środków finansowych przez TVP. Dyrektor Generalny potwierdził wpływ środków finansowych od TVP na konto ZASP w dniu 31 grudnia 2024 r.
Sekretarz Zarządu przedstawiła sprawy wymagające decyzji, wynikające z poprzedniego posiedzenia ZG ZASP, które miało miejsce 20 grudnia 2024 r. Omówiono pisma dotyczące zmiany regulaminu Nagrody im. L. Schillera, w szczególności kryterium wiekowego dla scenografów, zgłoszone przez Sekcję Scenografów ZASP. Poruszono również sprawę odpowiedzi na pismo Oddziału w Szczecinie oraz Sekcji Teatrów Muzycznych w sprawie poparcia przez ZASP działań dotyczących współfinansowania Opery na Zamku przez MKiDN.
Rozważono pismo Sekcji Reżyserów, podejmując ustalenia w sprawie procedury oddelegowania przedstawicieli ZASP na Forum Młodej Reżyserii. Omówiono projekty odpowiedzi na dwa pisma przesłane przez GKR. W ramach tej dyskusji szeroko omawiano możliwości ściągalności składek członkowskich, będących obowiązkiem członków wobec ZASP, oraz całą procedurę z tym związaną.
Zajęto się również tematem zaproszenia ZASP do udziału w Komitecie Budowy Pomnika hrabiego Aleksandra Fredry. Przedstawiono pisma dotyczące udzielenia dwóch patronatów ZASP: 9. Ogólnopolskiego Spotkania Lektorów oraz Mazowieckiego Przeglądu Teatralnego Dzieci „Maska”, w tej ostatniej sprawie podjęto uchwałę. Sekretarz przypomniała również o kończącym się terminie nadsyłania indywidualnych zajętości członków ZG do Sprawozdania ZG ZASP za IV kwartał 2024 r.
Dyrektor Generalny ZASP omówił oferty przygotowane przez dwie firmy dotyczące wprowadzenia nowego systemu informatycznego obsługującego ZASP. Podczas dyskusji członkowie Zarządu zadawali szczegółowe pytania. Poprosili także o opinię w sprawie wyboru oferty, zarówno Dyrektora Generalnego, jak i Dyrektora ds. Organizacyjnych.
Reasumując, uznano, że ze względu na braki w ofertach, z punktu widzenia potrzeb ZASP, należy zwrócić się ponownie do obu oferentów z dodatkowymi zapytaniami, wynikającymi z dyskusji, oraz poprosić ich o przedstawienie szczegółowych rozwiązań na piśmie, istotnych dla działalności ZASP.
W ramach omawiania spraw bieżących, Dyrektor Generalny poinformował o nowej Dyrektor DAW, która została przyjęta na okres próbny wynoszący 6 miesięcy, oraz o umówionym spotkaniu w Starostwie Powiatowym z nową Panią Dyrektor. Został również przekazany Zarządowi komunikat o przelewie środków od TVP. Dyrektor odniósł się do projektu budżetu ZASP na 2025 r., zaznaczając brak uwag do przesłanej propozycji. Wskazał, że opinia Komisji ds. SKE w sprawie planu budżetu na działalność SKE była pozytywna, bez uwag.
Dyrektor poruszył także kwestię terminu WZD ZASP, przedstawiając propozycję terminów czerwcowych do zaakceptowania. ZG ZASP podejmie decyzję w tej sprawie na kolejnym posiedzeniu. Dyrektor zaproponował, wzorem lat ubiegłych, Centrum Konferencyjno-Szkoleniowe „BOSS” jako miejsce WZD ZASP.
Poinformował także o toczących się pracach dotyczących nowych pól eksploatacji. W kwestii repartycji wspomniał o zaległych wypłatach na rzecz uprawnionych, które powinny zostać uregulowane do końca kwietnia 2025 r. W sprawie remontu poinformował o trwających pracach dodatkowych, których zakończenie planowane jest na czerwcowe WZD ZASP.
W wolnych wnioskach omówiono i wyjaśniono sprawy dotyczące umowy z kancelarią prawną z Krakowa, w związku z pisemnymi zapytaniami kierowanymi do Dyrektora Generalnego przez członków Zarządu. Rozważano również zasadność szczegółowego umocowania przez Zarząd mec. kancelarii prawnej z Warszawy do sprawy zwrotu środków z Funduszy SKE.
Składano propozycje oraz zgłaszano inicjatywy w sprawach nieobjętych porządkiem obrad. Po wyczerpaniu tematów zakończono obrady.
Termin kolejnego posiedzenia ZG ZASP ustalono na 27 stycznia 2025 r. – jako posiedzenie kwartalne z udziałem Przewodniczących Sekcji i Oddziałów ZASP.
Czas trwania posiedzenia wyniósł około 5 godzin, w tym przerwy.
Sekretarz ZG ZASP
Urszula Drzewińska