TANTIEMY DLA AKTORÓW
TANTIEMY Z INTERNETU TO NIE WSZYSTKO | CZAS NA POLSKĘ
Apelujemy do władz o poszanowanie praw artystów i twórców i prawidłowe wprowadzenie Dyrektywy Unijnej czyli tantiem z internetu, platform cyfrowych i sieci kablowych.
O CO CHODZI?
Na stronach Rządowego Centrum Legislacyjnego opublikowano w ostatnim czasie kolejne wersje Projektu nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ma ona na celu wdrożenie do polskiego prawa dyrektywy unijnej 2019/789 (dyrektywa SATCAB II ) oraz dyrektywy unijnej 2019/790 (dyrektywa DSM). Dyrektywy te dostosowują stan prawny w zakresie prawa autorskiego do aktualnego postępu technologicznego w zakresie powstawania i rozpowszechniania artystycznych wykonań. Między innymi dyrektywa DSM nałożyła na państwa członkowskiego wprowadzenie zapisów ustawowych gwarantujących twórcom i wykonawcom prawo do wynagrodzenia z tytułu rozpowszechniania utworów audiowizualnych w internecie.
Ostatnia wersja projektu zawiera już stosowane zapisy o wspomnianych tantiemach z internetu, jednakże nie uwzględnia postulatów ZASP w zakresie wprowadzenia odpowiednich zapisów ustawowych gwarantujących twórcom i artystom wykonawcom wynagrodzenia z tytułu rozpowszechniania utworów audiowizualnych z ich udziałem na platformach cyfrowych i sieciach kablowych.
VoD
programów
kodowanych
programów ogólnodostępnych
KTO NIE PŁACI TANTIEM AKTOROM?
Platformy cyfrowe i sieci kablowe rozpowszechniające filmy i seriale z naszym udziałem czerpią ogromne zyski z pracy artystów wykonawców i nie chcą zapłacić za to należnego wynagrodzenia. Straszą was, widzów, że zapłata naszych tantiem wymusi podniesienie opłat za oglądanie filmów i seriali w ich serwisach. Ale doświadczenia z innych krajów wcale tego nie potwierdzają.
Nie walczymy o pieniądze od rządu, ani o pieniądze społeczne.
Domagamy się należnych nam wynagrodzeń od wielkich korporacji, które czerpią ogromne zyski z naszej pracy.
-
Platformy streamingowe VoD
(np. Netflix, HBO MAX, Player, Polsat Box GO, itp.) -
Nadawcy programów kodowanych
(np. HBO, Canal+, Comedy Central, itp.) -
Operatorzy płatnej telewizji kablowej i satelitarnej
(np. Canal+, Cyfrowy Polsat, Vectra, Inea, itp.)
*Część dystrybutorów płaci aktorom tantiemy za reemitowanie. Dotyczy to filmów i seriali stworzonych przed 1994 r., których producenci nie nabyli praw wykonawczych od aktorów
-
Nadawcy programów ogólnodostępnych,
(np. TVP, Polsat, TVN itp.)
Tantiemy z internetu
Dzięki stanowczym reakcjom ze strony środowiska filmowego i aktorskiego, zapisy gwarantujące “Tantiemy z internetu” zostały przywrócone. To istotny krok w obronie praw twórców i artystów wykonawców w erze cyfrowej. Jednak walka o utrzymanie tych zapisów w art. 70 nie powinna ustać.
Nadal niezbędne jest dążenie do wprowadzenia poprawnych uregulowań dotyczących reemitowania. Dlatego też należy kontynuować wysiłki w celu uzupełnienia ustawy o odpowiednie zapisy dotyczące reemitowania przez decydentów.
TANTIEMY ZA REEMITOWANIE
CZYM JEST WŁAŚCIWIE REEMITOWANIE?
Reemitowanie to rozpowszechnianie programów telewizyjnych (filmów, seriali, Teatrów Telewizji i innych) poprzez sieci kablowe lub za pośrednictwem platform cyfrowych (za pośrednictwem satelity).
W projekcie ustawy brakuje zgodnych z prawem europejskim definicji nadawania oraz reemitowania, jak też zapisów o wynagrodzeniu dla twórców i artystów z tytułu reemitowania utworów audiowizualnych.
CO TO OZNACZA DLA AKTORÓW?
Brak tych zapisów oznacza, że proces otrzymywania tantiem za rozpowszechnianie filmów i seriali (np.: na platformach cyfrowych lub w sieciach kablowych) będzie znacznie utrudniony.
Tantiemy z telewizji ogólnodostępnych niekodowanych
Tantiemy z telewizji ogólnodostępnej niekodowanej stanowią ważne źródło dochodu dla twórców oraz artystów wykonawców. Stanowią one należne wynagrodzenie za nadawanie w ramach filmów i seriali ich dzieł/artystycznych wykonań przez stacje telewizyjne. Prawie wszyscy tacy nadawcy (np.TVP, TVN) regularnie wypłacają aktorom tantiemy za emisje programów z ich udziałem.
ARTYSTO, MASZ PRAWO DO TANTIEM
Jako aktorzy wykonujący role w filmach i serialach niestety zawieramy niekorzystne umowy z producentami.
Producenci jako strona silniejsza narzucają nam zapisy umowne, w których przenosimy na nich całość majątkowych praw do naszych wykonań.
W związku z tym nasze możliwości negocjacyjne w tym zakresie są w aktualnej sytuacji znikome.
Wychodząc temu naprzeciw polski ustawodawca wprowadził w art. 70. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych prawo do tak zwanych tantiem. Zgodnie z ustawą należą się one aktorom za nadawanie ich produkcji przez telewizję, wyświetlanie w kinach, zwielokrotnianie na płytach DVD czy też publiczne odtwarzanie.
Istotą tych przepisów jest to, że nawet jeśli jako aktor przeniesiesz w umowie całość praw do swojego artystycznego wykonania na rzecz producenta, to i tak przysługują ci tantiemy za eksploatację produkcji z twoim udziałem.
Prawo do tantiem z art. 70 prawa autorskiego jest niezbywalne, niezrzekalne i nie podlega egzekucji.
Co to oznacza w praktyce?
Jeżeli producent w zapisach umowy zmusza cię jako aktora do zbycia lub zrzeczenia się prawa do tantiem – taki zapis z umowy jest prawnie nieważny. Jako aktor masz bezdyskusyjne prawo do tego wynagrodzenia. Zawsze.
Dlatego fundamentalną dla nas kwestią jest opisanie w artykule 70. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych kiedy dokładnie należy się nam to wynagrodzenie. Chodzi tutaj o tak zwane pola eksploatacji czyli sposób w jaki można obejrzeć produkcje z naszym udziałem. Dotychczas ustawa zapewniała nam wynagrodzenie za wyświetlenia naszych produkcji w kinie, nadawanie ich w telewizji i powielanie na płytach DVD. Przepisy te powstały 30 lat temu. Dziś, w dobie Internetu, streamingu, vod, platform cyfrowych i telewizji kablowych konieczna jest pilna nowelizacja tej ustawy i uzupełnienie jej o gwarancje naszego wynagrodzenia z nowych form przekazu.
Poborem, naliczaniem i wypłatą tantiem dla uprawnionych twórców i wykonawców zajmują się odpowiednie Organizacje Zbiorowego Zarządzania. Macierzystym ozz-em dla aktorów jest ZASP.
Jednak zagwarantowane ustawą prawa do tantiem to początek, bo potem te należne aktorom tantiemy trzeba jeszcze wynegocjować, wywalczyć często na drodze sądowej, a następnie je podzielić i wypłacić. Tym wszystkim właśnie zajmuje się nasze aktorskie stowarzyszenie – ZASP.
POLSKA OSTATNIM KRAJEM
UNII EUROPEJSKIEJ
który wciąż nie wdrożył dyrektywy o prawie autorskim i prawach pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym.
Czas na wdrożenie dyrektywy minął 7 czerwca 2021 roku.
Prosimy rząd o pomoc, by sprawiedliwe wynagradzanie artystów wykonawców, bez żadnej dyskryminacji stało się rzeczywistością również w Polsce.
FORMY AUDIALNE
Nie zapominamy o aktorach, których wykonania są wykorzystywane w formach audialnych takich jak:
- słuchowiska
- radiowe spektakle teatralne
- audiobooki
Nie widzimy powodów, aby traktować tę kategorię aktorów inaczej niż twórców i aktorów w utworach audiowizualnych.
W ramach uwag do nowelizacji prawa autorskiego zgłosiliśmy propozycje zapisów gwarantujących aktorom występującym w formach audialnych wynagrodzenia z internetu na zasadach analogicznych jak wynagrodzenia twórców i artystów wykonawców w filmach i serialach określone w art. 70 ust 21 prawa autorskiego.
Oznaczać to będzie, iż podmiot udostępniający użytkownikom w formie usługi na żądanie takie formy audialne (np. słuchowisko radiowe), za które pobiera opłatę, zobowiązany będzie do zapłaty stosownego wynagrodzenia na rzecz aktorów.
Tego typu usługi w przypadku wykonań utworów muzycznych, słowno – muzycznych ale również wyrażonych słowem są coraz bardziej powszechne i przynoszą podmiotom udostępniającym coraz wyższe dochody.
PODSUMOWUJĄC
Chcemy i walczymy o to, aby tantiemy z internetu wraz z postępem technologicznym form rozpowszechniania objęły również aktorów słuchowisk, radiowych spektakli teatralnych, audiobooków!
NASZE POSTULATY
TANTIEMY Z INTERNETU
czyli z platform streamingowych VOD (np. Netflix, HBO MAX, Player, Polsat Box GO, itp.)
TANTIEMY Z REEMITOWANIA
czyli z platform cyfrowych i sieci kablowych (np. Canal+, Cyfrowy Polsat, Vectra, Inea, itp.)
TANTIEMY Z FORM AUDIALNYCH
np. z audiobooków, słuchowisk radiowych
Prawo do tych wynagrodzeń powinno być niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu się ani egzekucji i dochodzone/pobierane na rzecz wszystkich uprawnionych aktorów przez właściwą organizację zbiorowego zarządzania jaką jest ZASP
Piszą o nas
MATERIAŁY DO POBRANIA
- Stanowisko ZASP w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 14.02.2024 r.
- PISMO ZASP DO MKIDN W 2022 ROKU
- Pismo do premiera w sprawie tantiem dla aktorów ZASP, ZZAP, ZZTD 30.04.2024 r.
- PLAKAT TANTIEMY DLA AKTORÓW
- PLAKAT REEMITOWANIE
- PLAKAT TANTIEMY
- ULOTKA TANTIEMY