Licznik odwiedzin : 4261749
Logo

KOMUNIKAT


W odpowiedzi na powtarzające się pytania członków ZASP o statusie repartycyjnym, informujemy: przynależność do danej sekcji repartycyjnej nie powoduje utraty tantiem pochodzących z innych pól eksploatacji reprezentowanych przez inne sekcje repartycyjne.
Przynależność do danej sekcji repartycyjnej nie ma wpływu na prawo do pobierania tantiem.

Nie żyje Andrzej Buszewicz

Z żalem żegnamy

Andrzeja Buszewicza

aktora i reżysera, absolwenta Wydziału Lalkarskiego i Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, profesora zwyczajnego w Akademii Muzycznej w Krakowie, byłego przewodniczącego Oddziału ZASP w Krakowie i członka prezydium Zarządu Głównego, artystę przyjętego w roku 2000 w poczet członków zasłużonych Stowarzyszenia, z którym związał się w 1961 roku.

Zanim rozpoczął studia był adeptem w toruńskim Teatrze Lalki i Aktora, do którego po ich zakończeniu nie powrócił wiążąc się ze Starym, później Narodowym Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Jeszcze jako student PWST, zaproszony przez Zofię Jaremową, zagrał w krakowskim Teatrze Lalek „Groteska” Sekretarza protokołu w spektaklu „Męczeństwo Piotra O’heya” Mrożka.

Na deskach Starego zadebiutował rolą Staszka w „Romansie z wodewilu” Władysława Krzemińskiego w reżyserii samego autora. Był Starcem z gór w „Indyku” Mrożka, Garlandem w „Heloizie i Abelardzie” Vaillanda, Don Ariasem w „Cydzie” i Generałem Krasińskim w „Nocy listopadowej” Wyspiańskiego, Policjantem w „Wariatce z Challiot” Giraudoux, Studentem w „Woyzecku” Büchnera, Semenem w „Zmierzchu” Babla, Gwideriuszem w „Cymbelinie”, Grumiem w „Poskromieniu złośnicy” i Egeuszem w „Śnie nicy letniej” Szekspira, Bambergerem w „Czarnej komedii”   i Frankiem w „Niewinnych kłamstwach” Shaffera, Lokajem Fierdusieńko w „Szewcach” Witkacego, Protopopowem w „Trzech siostrach” Czechowa, Tichonem w „Biesach” Dostojewskiego, Rolewskim w „Z biegiem lat, z biegiem dni...”, Radostem w „Ślubach panieńskich” i Cześnikiem w „Zemście” Fredry, Teodorem w „Sklepach cynamonowych” Schulza, Kapralem w „Dziadach” Mickiewicza, Brownem w „Operze za trzy grosze” Brechta, Abdulinem w „Rewizorze” Gogola, Goldbergiem w „Urodzinach Stanleya” Pintera, czy Konstantym w „Operetce” Gombrowicza. Ostatnią postacią, w jaką wcielił się na deskach swojego teatru był Prymas w „Wyzwoleniu” Wyspiańskiego w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, zaś na Scenie Moliere przywdział strój Dziadka w „Życiu Pana Moliera” Bułhakowa.

Wielokrotnie asystował reżyserom, m.in. Jerzemu Jarockiemu, Bogdanowi Hussakowskiemu, Bohdanowi Korzeniewskiemu, Jerzemu Kreczmarowi, Lidii Zamkow, Konradowi Swinarskiemu, Annie Polony, Maciejowi Prusowi, Jerzemu Bińczyckiemu, czy Andrzejowi Wajdzie.

Sam wyreżyserował „Zamek na Czorsztynie” Kurpińskiego, „Wesele Figara” Mozarta w Krakowskim Teatrze Muzycznym, czy „Spiskowców” Schuberta w Operze i Operetce Krakowskiej.

Wyróżniony został Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Oficerskim OOP, Odznaką Zasłużonego Działacza Kultury oraz Złotą Odznaką za zasługi dla m. Krakowa.