Licznik odwiedzin : 606320
Logo
30-09-2015

Nadzwyczajny Walny Zjazd

Uprzejmie informujemy, że Nadzwyczajny LVII Walny Zjazd odbędzie się
w dniu 9 listopada 2015 r.

Podsumowanie 35. Festiwalu Szkół Teatralnych

"Nie dzielmy się na teatr A i teatr B. I trzymajmy teatr jak najdalej od polityki" – tak brzmiało przesłanie rektorów uczelni artystycznych wygłoszone na koniec 35. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. 
Zgodnie wygłoszona przemowa Doroty Segdy, Mariusza Grzegorzka i Wojciecha Malajkata oraz klimat, w jakim ogłaszano werdykt Jury, napawały optymizmem. Były miłą odmianą w porównaniu do sytuacji z roku ubiegłego, kiedy to Jury skrytykowało dobór repertuaru i przygotowanie studentów z Akademii Teatralnej w Warszawie. Wobec coraz intensywniejszego używania teatru do swoich celów przez polityków, zaniechanie wewnętrznych sporów w środowisku teatralnym wydaje się rzeczywiście bardzo istotne.
A teraz o studentach, bo to oni są przecież na Festiwalu Szkół Teatralnych najważniejsi. W tym roku zaprezentowano piętnaście spektakli dyplomowych, tradycyjnie z uczelni: PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie, PWSFTViT im. Leona Schillera w Łodzi, AT im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie filia we Wrocławiu.  Pojawił się też film dyplomowy („Soyer” ze Szkoły Filmowej w Łodzi).  Odbyły się warsztaty „Dramat w procesie rozwoju” , Konferencja „Awangarda: przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Klątwa na teatr” i cykl filmowy „Laureaci FST na wielkim ekranie”. Wystąpili, zresztą z dużym powodzeniem, studenci Wydziału Tańca w Bytomiu, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku i Wydziału Lalkarskiego PWST Kraków filia we Wrocławiu, co stanowiło nowość na FST, który przyzwyczaił nas do repertuaru typowo dramatycznego.
Poziom prezentowanych spektakli był dobry, ale zabrakło jednej wyrazistej osobowości scenicznej na miarę Marii Dębskiej czy Barbary Wypych, które w latach ubiegłych wyjeżdżały obsypane nagrodami zarówno przez Jury, jak i przez publiczność. Na pewno jednak najciekawszym wydarzeniem Festiwalu okazał się spektakl „Do dna” w reż. E. Kaim z PWST  w Krakowie. To zdecydowanie jedna z najciekawszych interpretacji pieśni ludowych, czytanych przez współczesność, jakie zdarzyło mi się kiedykolwiek usłyszeć. Umiejętności aktorskie i wokalne młodych aktorów, ich niesamowita energia zostały poddane niezwykle umiejętniej reżyserii. Jury przyznało nagrodę Grand Prix  (15.000) oraz nagrodę zespołową (również 15.000) aktorom tego przedstawienia: Dominice Guzek, Weronice Kowalskiej, Agnieszce Kościelniak, Janowi Marczewskiemu i Łukaszowi Szczepanowskiemu.
Zdolnej młodzieży było w tym roku dużo, toteż Jury przyznało dziewięć nagród aktorskich, dziewięć równorzędnych wyróżnień, cztery nagrody specjalne. Przyznano też wiele innych nagród, m.in.: Nagrodę Łódzkich Dziennikarzy, nagrodę Kalejdoskopu. Nagrodę ZASP, czyli Deskę Sceniczną otrzymała Ewa Prus z Akademii Teatralnej w Warszawie za rolę matki w spektaklu „Pelikan. Zabawa z ogniem” Strindberga w reżyserii Jana Englerta.

Tekst: Paulina Ilska (Sekcja Krytyków Teatralnych ZASP)

Foto: Filip Szkopiński